Fasta, kosttillskott och träning 2010-09-17 - 16:00:01

Hejsan dagboken!

I väntan på att mitt ben-,vad- och magpass skall börja, tänkte jag skriva lite om hur min dag ser ut mat - och kosttillskott mässigt. Under mina år som aktiv byggare har jag testat en del olika kostschema vad gäller mat för att du ska få underbart tryck och styrka på gymmet och växa så det knakar!


Från början var det mammas mat, och om du läser detta inlägget är den riktigt bra! På den tiden brydde jag mig inte om jag fick i mig allt jag behövde eller hur mycket kilokalorier jag fick i mig och det kunde vara flera kvällar framför datorn utan mat. När man börjat komma in i träningen lite mer så blev det att man började kötta shakes till fördärvet, men jag tycker själv nuförtiden att KOSTTILLSKOTT, endast skall vara ett tillskott till den vanliga maten.

Efter att ha gått igenom ett antal guider vad gäller muskeluppbyggnad och deffar, vilket båda fungerade sjukt bra. (Läs mer om dessa hos Joachim Bartoll) så har jag under de senaste veckorna testat den matteori som kallas periodisk fasta. PF verkar vara den metoden som fungerar bäst för mig och jag har inte haft något problem med den överhuvudtaget.
Min periodiska fasta går ut på att jag jag får i min första måldtid kl 12-1 på dagen (Lunch) nästa kl 4-5 (innan träningsmål) och kl 8-9 (Efter träningsmål). Under dessa 8 timmar skall jag Enligt Harry&benidict ekvationen
(Harry&Benedict ekvation ) ungefär få i mig 2800 kcal per dag.




Leucine - en av de grenade aminosyrorna i BCAA - mer info om BCAA på BCAA

 


Min dag ser ut så att kl 7.15 går jag upp och dricker en shake med BCAA 10 gram och trycker mina andra piller, såsom Zink, multivitamin, omega 3, liv-52 och CLA. KL 12 intar jag mitt första mål som uppgår till ungefär 600-700 kcal och kl 4 förtär jag ett lika stort mål för att sedan träna. Precis innan träning tar jag 10 gram BCAA likaså efter träning.


Kl 8 tar jag sedan mitt jättemål på 1400 kcal och att äta såhär mycket varje mål gör att jag aldrig är sugen på att synda med onyttiga saker.
Min ranson kolhydrater på en dag är mycket strikta då jag endast ser kolhydrater som onödigt bränsle då kroppen själv kan producera egen energi med protein och jag försöker få i mig max 100 gram av dem per dag. Jag fyller ut med massa kött och grönsaker istället.

Den periodiska fastan fungerar så att under de 16 timmarna när jag inte äter sätter kroppen sin fettdepå som energikälla och bränner då underhudsfett istället för kolhydrater och på detta sätt kan man upprätthålla god mat och låg underhudsfett under hela året utan speciella dieter som gör så att man får sug för onyttigheter.

Många säger att är det inget problem att du inte får i dig protein hela tiden, dina muskler bryts väl ner? Enligt studier förbränner kroppen 6-8 gram protein per timme. Om man ska gå efter detta skulle de räcka att tugga i sig ca 200 gram protein på morgonen och sen inte mer. Jag har ett mycket högt proteinintag under alla mina mål och på kvällen avslutar jag med Magnesium och omega 3.

Att hålla strikt på mat och kosttillskott är skillnaden mellan en bra och hälsosam kropp och en svenssonkropp(minst såhär skall en svenssonkropp se ut, andra bilden).


A.S - "milk is for babies. when you grow up you have to drink beer" (läs beer som shakes)




0 kommentarer




Kommentarer



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Till bloggens topp









Blogg listad på Bloggtoppen.se Hälsa Sport bloggar Blogglista.se BlogRankers.com Hälsa Bloggparaden Reggad på Commo.se Pinga Frisim Hälsoblogg


Nätapotek
RSS 2.0






bloglovin