Är det anabola du har i shaken? 2010-10-12 - 17:53:17



Om ni tränar och har druckit en shake offentligt eller framför morsan så kanske ni fått frågan om det är anabola ni dricker. Eller kanske "varför håller du på med sånt där fjant"? 

Fördomarna är fler än smakerna på shakesen och jag anser att fördomarna grundar sig i okunskap. På något vis tror folk att anabola eller liknande tas in via en shake efter träningen. Nu förstår nog dom flesta nog att personerna som frågar inte är fullt seriösa men efter 5 gånger eller så börjar man tröttna.

Anledningen till att dricka protein eller liknande är många. Det kan vara allt ifrån att man inte hinner äta direkt efter träningen, till att man faktiskt gör allt för att optimera sin träning. Nu vet jag inte hur ni är, men jag och Martin är i alla fall helt överens om att göra vårt yttersta för att nå det vi vill.
Något annat som jag lagt märke är vissa människors negativa inställning till träning och kost. Jag syftar på hur det vill klanka ner och ironisera folks kämpande. Är det typiskt svenskt att inte få sticka ut genom att faktiskt värna om sin kropp. Det verkar ju vara okej att göra det genom att springa någon gång i veckan eller så, men när det kommer till 5 eller fler pass i veckan med strikt kost så är det inte riktigt lika okej.
När vi var små var det enligt föräldrarna helt förbjudet (ialf för mig och Martin) att äta godis någon annan dag än lördag. Jag tror att dom flesta är uppfostrade med att det är godis på lördagar och inte på vardagar. Hur kommer det sig då att när vi blir äldre så är det konstigare att man tar en shake på en måndag än att äta godis.

Det finns även sjukt många experter som gärna uttalar sig om alla möjliga saker om att det är farligt eller att det är helt onödigt att inta protein i pulverform. Proteinpulver är inget mirakel preparat. Du kan lika gärna få i dig det genom mat men det är snabbt och enkelt att dricka en shake efter träningen för att så fort som möjligt ge musklerna de bästa förutsättningarna.
Så låt dom som vill dricka sina shakes göra det!  Eller har ni tjejer något emot fler målmedvetna och vältränade grabbar på stränderna?


6 kommentarer




Kommentarer


Postat av: MOOOLLYS - en uppsalablogg

Om din design? Helt ärligt är det inget jag fastnar för...

2010-10-12 - 18:25:12


URL: http://HTTP://MOOOLLYS.BLOGG.SE



Postat av: mathilda

sv: ja det tror jag säkert! :)

det gick faktiskt bra fast jag var hemskt trött! ;P

haha, vad gör du ikväll? :D

2010-10-12 - 18:30:02


URL: http://thiildasvensson.blogg.se/



Postat av: liindblaads

jootack de är bara bra :)

jhurär de själv ?

2010-10-12 - 21:03:52


URL: http://liindblaads.blogg.se/



Postat av: MOOOLLYS - en uppsalablogg

Ja då hade jag inte haft den kvar haha.

Vad gör du? :D

2010-10-12 - 21:27:51


URL: http://HTTP://MOOOLLYS.BLOGG.SE



Postat av: Ina -20kg på 20 veckor

Mycket bra inlägg! Känner igen det där så inni h-e! Kompisarna har vart mest fördomsfulla och liksom sneglat på alla mina protte/mrp-pulver burkar samt fatburns m.m. Även när jag äter nyttig MAT (M-A-T) så skall de lägga sina ögon i min tallrik för att noga utstudera vad jag stoppar i mig (gäller främst arbetskamrater genom alla år eftersom det är där jag oftast ätit bland folk).



Japp! Jag skall ner 20kg på 20 veckor. 10kg på 12 veckor är borta (väger mig varannan vecka), nu går jag in i vecka 14 och vägningen inträffar nu på fredag. Med lite mer justeringar i mitt kost och träningsprogram från 1,5v sedan tillbaka så känns det lite spännande att se vad vågen visar denna gång =) förväntansfull :) Trots kaloriunderskott så ökar jag ändå i styrka, vilket är riktigt najs. 220kg i liggande benpress, för några veckor sedan var det "bara" 200 :D



Om du är intresserad så finns det en liten måttabell på alla minus på min kropp under de gånga 13 veckorna här:) :

http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.15555518



Nu skall jag läsa igenom din blogg lite mer nu när jag har massa tid till övers. Gillade den vid första anblicken imorse, så nu skall jag mysa ner mig i datastolen och läsa vidare som sagt :D



Ha det gott!



// Carina

2010-10-12 - 22:18:08


URL: http://www.metrobloggen.se/euforiah



Postat av: ÅSA



haha bra inlägg! :) Ni får gärna dricka era jordgubbs/vanilj/choklad shakes om ni vill! :D



2010-10-13 - 09:41:48


URL: http://enjaveltill.blogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Till bloggens topp









Blogg listad på Bloggtoppen.se Hälsa Sport bloggar Blogglista.se BlogRankers.com Hälsa Bloggparaden Reggad på Commo.se Pinga Frisim Hälsoblogg


Nätapotek
RSS 2.0






bloglovin