Veckans muskel - Vingarna 2010-11-15 - 17:41:27



Bra Vingar



Dåliga Vingar

Latissumus dorsi är namnet på ryggens största muskel och det är denna muskel som ger oss den där sexiga och attraktiva V-formen. Alla vet att det är den tjejer går igång på! En bred V-formad kille har rätt gener för tjejen! Användbara namn för Latissumus Dorsi är Lats, Vingar.

Enligt wikipedia så är muskelns funktion "Den gör Extension, adduktion och inåtrotation i art.humeri som huvudfunktion och den gör även: Adduktion av scapula, Lateralflexion av bålen samt Ipsilateralrotation av bålen." Vad menar dom?!

Jag ska försöka förklara detta lite snabbt för er!
Funktionen för latsen är ; böja ryggen bakåt, böja ryggen åt sidan,  rotation åt samma sida i ryggen, föra armen in mot sidan, föra armen bakåt, inåtrotation av armen , ökar svanken. piuuh!

Hur tränar man då upp den breda ryggmuskeln? (för att se utförande för övningen, klicka på namnet på övningen)

Latsdrag - En mycket bra övningen som kan bredda dina vingar som fan. Jag känner hellre att jag tar lite mindre tyngd och får kontakt i muskeln än kötta med vikter.
Chins - Standardövning som uttrycker styrka! Klarar man många kan man hänga på mer tyngder på sig. Detta är en övning jag nästan alltid var med.
Sittande kabelrodd - Beroende hur tätt eller långt ifrån du har dina händer från varandra kan du variera hur det känns i ryggen. Jag brukar köra ganska brett grepp mellan händerna för att även aktivera lite mer i baksida axlar.

Det är måndag och jag ska faktiskt köra rygg idag! Jag längtar!

Stay strong!



7 kommentarer




Kommentarer


Postat av: Mariam

Sv. Okej!

Jo jätte fina. Va stark du är ^^

2010-11-15 - 21:36:08


URL: http://mariamdelyx.blogg.se/



Postat av: Mariam

Sv. Joo du är det! För att va 20 nåt elr hur gammal va du nu igen?



Jo med mig är det fint. Sj?

2010-11-15 - 21:40:56


URL: http://mariamdelyx.blogg.se/



Postat av: Mariam

Sv. Okej nice! Sov gott Martin :)

Jag drar en vinnare imorn om dagens blogg så får se om det blir du elr inte! ;)

2010-11-15 - 21:47:08


URL: http://mariamdelyx.blogg.se/



Postat av: Mariam

Sv. Jag drar flera vinnare så det är lungt! :)

2010-11-15 - 21:55:36


URL: http://mariamdelyx.blogg.se/



Postat av: Ina -20kg på 20 veckor (2veckor kvar)

Haha! Oja! Jag kör på :) Har haft en svacka på 2 veckor när det gäller jobbet, men bitit ihop och kört på lika hårt med träningen ändå. Vaken 5.15 varje arbetsmorgon, hemma 21.00.. sova 23.00.

Nu är jag på banan igen =)

2010-11-15 - 21:57:44


URL: http://www.metrobloggen.se/euforiah



Postat av: Ina -20kg på 20 veckor (2veckor kvar)

Awh, tack! =)



Heheee, jo jag insåg det när jag skrev det inlägget att det var rätt sjukt långa dagar. + hyperstress på jobbet 9tim/dan. Inte konstigt att det blev lite jobbigt häromsistens ^^)



Går det bra med din träning?=)

2010-11-15 - 22:11:20


URL: http://www.metrobloggen.se/euforiah



Postat av: johanna

Hehe.. Ja den var lite sne, men nu håller jag på med en ny eftersom jag var tvungen att ta bort allt och förhoppningsvis så blir den bra :) Den jag har nu är inte direkt så rockigt.. :P Allt bra?

2010-11-15 - 22:31:09


URL: http://johannaaolsen.blogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Till bloggens topp









Blogg listad på Bloggtoppen.se Hälsa Sport bloggar Blogglista.se BlogRankers.com Hälsa Bloggparaden Reggad på Commo.se Pinga Frisim Hälsoblogg


Nätapotek
RSS 2.0






bloglovin