Veckans muskel - Låren 2010-11-08 - 21:02:46


Bra lår



Dåliga lår

Veckans muskel.. om ni nu har missat vilken muskel det gäller, är lår! "låret" delas oftast upp i framsida -och baksidalår, quadriceps femoris och hamstrings. Både baksida och framsida lår kan sedan delas upp i mindre muskler, men detta överlämnar vi till de som vill läsa mer om lårmuskulaturen!

Quadriceps jobbar aktivt när benet skall rätas ut vid knäet, medan hamstring jobbar när benet skall böjas bakåt. Min egna uppfattning folk har av att träna ben är att det är pest och pina! Jobbigt och tråkigt! Men ni ska veta, att en totalt bra fysik inkluderar bra benmuskulatur, så ni discogymmare får ta och gymma lite ben också.

Bra lårmuskulatur är mycket viktigt inom de flesta löpsporter, fotboll med mera! Hur bygger man då grymma lårmuskler? Jo genom att gå till gymmet! Jag ska ge er några övningar som jag rekommenderar(för att se utförande för övningen, tryck på namnet):

Knäböj - Som sagt innan är detta en standardövning som jag tycker att alla ska testa ett antal gånger innan ni förkastar den. Den är den mest ultimata benövningen och om ni kan få den att fungerar för er så kommer ni märka skillnad på era ben!
Bencurl - En av de benövningar jag kör till hamstrings. Finns även maskiner där man sitter och tränar baksidan på samma sätt.
Benspark -En övning jag gillar att ta som sista övning. Ta ut dom sista krafterna man har innan man ska hem, man kan lägga mycket vikt och få mycket bra tryck i låren.

Nu har ni lite kött på benen ( hehe ) vad gäller benträning. Ut och träna!

Har ni missat de andra delarna i serien Veckans muskel? Klicka här då

Stay on track!


6 kommentarer




Kommentarer


Postat av: Ida

En annan bra benövning är utfallssteg. :)

2010-11-08 - 21:21:07


URL: http://idaleek.wordpress.com



Postat av: Johanna

okej vad bra! Idag är det inte bra. Börjar nog på att bli sjuk. Ont i kroppen, huvudet, spänningar i nacken och axlar, ont i magen. Alla möjliga fel men imorgon ska jag iväg på massage och det kommer verkligen bli skönt. Japp, håller på för fullt nu med bloggen. Kommer nog ta ett tag innan jag får ordning på allt :)

2010-11-08 - 21:54:59


URL: http://johannaaolsen.blogg.se/



Postat av: Amanda

Svar: Haha nä, men du skrev "Nu tänker ni säkert att det här är onyttigt och att det är som ostbågar" Nä för nästan alla vet att det är barn snacks. De får inte äta varken salt och fett i så tidig ålder och därför är de perfekta! Skitsamma, haha.. Ditt inlägg ovan, jaha då har jag dåliga lår? Nä så illa är det väl inte haha...

2010-11-09 - 09:47:13


URL: http://amnnda.blogg.se/



Postat av: Ida

Ja, det brukar jag och jag får träningsvärk nästan varje gång. :)

2010-11-09 - 12:19:52


URL: http://idaleek.wordpress.com



Postat av: bex.



snälla jag ber dej skulle vart underbart gulligt om du kunde bli medlem här .

http://gratis-fashion.se/inviter-ven.php?id=71147

puss !

2010-11-09 - 21:43:29


URL: http://bexollila.blogg.se/



Postat av: Johanna

Själv älskar jag att träna ben. Träningsvärken efteråt är mums, fast magen är ju bara bäst att träna. Jag är sjuk, jag vet :)

sv: Usch ja! Ja min massage idag var hemsk faktiskt. Hade spänningar från mitten av ryggen och upp i nacken och sen ut i axlarna. Gjorde väldigt ont när hon massera upp alla knutar. Bläh, trodde att jag skulle spy ett tag, men gud va skönt det var efteråt. Man kunde liksom slappna av utan att det tog i någonstans :)

2010-11-09 - 22:40:18


URL: http://johannaaolsen.blogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Till bloggens topp









Blogg listad på Bloggtoppen.se Hälsa Sport bloggar Blogglista.se BlogRankers.com Hälsa Bloggparaden Reggad på Commo.se Pinga Frisim Hälsoblogg


Nätapotek
RSS 2.0






bloglovin